oficjalna strona Urzędu Gminy Ełk
Dowody osobiste
Dowód osobisty jest dokumentem stwierdzającym tożsamość i obywatelstwo polskie osoby na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz innych państw członkowskich Unii Europejskiej, państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego nienależących do Unii Europejskiej oraz państw niebędących stronami umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, których obywatele mogą korzystać ze swobody przepływu osób na podstawie umów zawartych przez te państwa ze Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi oraz na podstawie jednostronnych decyzji innych państw, uznających ten dokument za wystarczający do przekraczania ich granic.
Dowód osobisty uprawnia do przekraczania granic państw, o których mowa wyżej.
Prawo do posiadania dowodu osobistego przysługuje każdemu obywatelowi Rzeczypospolitej Polskiej.
Pełnoletni obywatel Rzeczypospolitej Polskiej zamieszkujący na jej terytorium jest obowiązany posiadać ważny dowód osobisty.
UWAGA! Od 4 marca 2019 r. są przyjmowane wnioski o wydanie e-dowodu, który będzie zawierał warstwę elektroniczną. Wszystkie dowody będą posiadały warstwę elektroniczną, ale od posiadacza dowodu będzie zależało jaki certyfikat będzie w nim zamieszczony.
E-dowód zewnętrznie wygląda podobnie do wydawanego dotychczas dowodu osobistego. Jedyną nową informacją na pierwszej stronie dokumentu (awersie) jest numer CAN. Jest on też zapisany w kodzie kreskowym na drugiej stronie. Numer ten jest potrzebny, jeśli chcesz skorzystać z elektronicznych funkcji e-dowodu. Zabezpiecza też e-dowód przed odczytaniem danych zapisanych w warstwie elektronicznej przez osoby nieuprawnione.
Tym, co sprawia, że dowody wydawane po 4 marca 2019 r. staną się „e-dowodami” jest warstwa elektroniczna, czyli wbudowany, niewidoczny z zewnątrz chip. E-dowód działa bezstykowo, co oznacza to, że wystarczy położyć go na czytniku.
UWAGA! Od 07.11.2021 r. są wydawane nowe dowody osobiste z odciskami palców oraz z podpisem posiadacza dowodu osobistego. Dowody wydane do 07.11.2021 r. nie tracą swojej ważności, więc nie ma konieczności ich wymiany.
WAŻNE! Nie zmieniają się dotychczasowe funkcje dowodu osobistego – nadal potwierdza tożsamość i obywatelstwo oraz uprawnia do przekraczania granic niektórych państw, które uznają go za dokument podróży. Dodatkowo, dzięki warstwie elektronicznej, osoby zainteresowane mogą używać e-dowodu do komunikacji z administracją publiczną i innymi podmiotami.
Złożenie wniosku o dowód osobisty (pobranie odcisków palców) oraz odbiór dokumentu (potwierdzenie tożsamości) wymaga wizyty w urzędzie.
Odciski palców są zamieszczane w warstwie elektronicznej dowodu osobistego.
Odciski palców nie są pobierane od:
Jeżeli pobranie odcisków palców jest tylko chwilowo niemożliwe np. z powodów medycznych, wtedy wydany jest dowód osobisty bez odcisków palców, ale ważny 12 miesięcy.
Odciski palców są przechowywane w Rejestrze Dowodów Osobistych wyłącznie w celu wydania dowodu osobistego. Są one usuwane z ww. rejestru w momencie odebrania dowodu osobistego lub gdy obywatel nie odebrał dowodu osobistego w ciągu 90 dni od daty jego wydania.
Podpis jest zamieszczany w warstwie graficznej dowodu osobistego każdej osoby, która ukończyła 12 r. życia.
Jeśli Twoje dziecko nie ukończyło 12 lat, wniosek o wydanie dowodu osobistego dla dziecka możesz złożyć elektronicznie przez stronę obywatel.gov.pl
Jeśli twój dowód osobisty jest nadal ważny – nie musisz go wymieniać.
Więcej informacji o e-dowodzie można znaleźć na stronie edowod.gov.pl lub na stronie obywatel.gov.pl.
Dowód osobisty jest ważny 10 lat od daty jego wydania lub 5 lat w przydatku dowodów wydanych osobom, które nie ukończyły 12 roku życia.
W sytuacji, gdy nie można chwilowo pobrać odcisków palców,
wydawany jest dowód osobisty ważny 12 miesięcy.
Obowiązek wymiany dowodu osobistego następuje w przypadku:
Można również wymienić dowód osobisty w przypadku kiedy:
Z wnioskiem o wydanie nowego dowodu osobistego występuje się co najmniej 30 dni przed upływem terminu ważności dowodu osobistego; w pozostałych przypadkach – niezwłocznie.
Forma złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego:
Tylko osobiście w dowolnym urzędzie gminy/miasta, niezależnie od adresu zameldowania;
Ważne: w przypadku dzieci, które nie ukończyły 12 r. życia, wniosek o wydanie dowodu osobistego można złożyć również elektronicznie przez stronę obywatel.gov.pl
Wymagane dokumenty:
Wymogi fotografii:
Miejsce złożenia dokumentów:
Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się w organie dowolnej gminy na terenie Polski (odbiór dowodu osobistego w urzędzie, w którym był złożony wniosek).
W Urzędzie Gminy Ełk ul. T. Kościuszki 28A, parter budynku, pokój numer 02.
W uzasadnionych przypadkach, kiedy wnioskodawca nie może złożyć wniosku w urzędzie, ponieważ nie pozwala na to np. stan zdrowia, niepełnosprawność można powiadomić o tym organ, który zapewni przyjęcia wniosku w miejscu pobytu osoby. Na terenie powiatu ełckiego ww. organem jest Urząd Miasta w Ełku przy ul. marsz. J. Piłsudskiego 6, telefon kontaktowy: 877326229, 877326138
Opłaty:
Dowód osobisty wydaje się nieodpłatnie.
Termin i sposób załatwienia:
30 dni
Wydanie dowodu osobistego następuje nie później niż w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku. W szczególnie uzasadnionych przypadkach termin ten może zostać przedłużony, o czym wnioskodawca zostanie powiadomiony.
Wniosek składa osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego, która posiada pełną zdolność do czynności prawnych z wyjątkiem:
Wniosek może złożyć osobiście osoba, której do ukończenia 18 r. życia zostało 30 dni.
Złożenie w siedzibie organu gminy wniosku o wydanie dowodu osobistego osobie nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych wymaga jej obecności przy składaniu wniosku; wyjątek stanowią osoby, które nie ukończyły 5 roku życia.
Odbiór dowodu osobistego
Dowód osobisty odbiera się osobiście w siedzibie organu gminy, w którym został złożony wniosek.
UWAGA! Przy odbiorze e-dowodu posiadacz dowodu może ustalić kody PIN do zamieszczonych w nim certyfikatów. Można to zrobić później, w dowolnym momencie.
Kod PIN1 – 4-cyfrowy kod do certyfikatu identyfikacji i uwierzytelniania
Kod PIN2 – 6-cyfrowy kod do certyfikatu podpisu osobistego
Przy odbiorze e-dowodu jego posiadacz może odebrać również kod PUK, który służy do samodzielnej zmiany kodów PIN lub odblokowania certyfikatów. Nieodebrany PUK pozostaje w dokumentacji dowodowej w urzędzie, w którym był złożony wniosek o wydanie e-dowodu. Można go odebrać w dowolnym momencie.
Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego
W przypadku utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego należy niezwłocznie zgłosić ten fakt w dowolnym organie gminy lub w dowolnej placówce konsularnej RP (dla osób przebywających za granicą).
Zgłoszenia dokonuje się osobiście lub w formie dokumentu elektronicznego na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Dodatkowe informacje na stronie www.obywatel.gov.pl
Zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego w przypadku osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającą ograniczoną zdolność do czynności prawnych dokonuje rodzic, opiekun lub kurator.
Osobie zgłaszającej osobiście utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego, wydaje się z urzędu bezpłatnie zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego. W pozostałych przypadkach zaświadczenie wydawane jest na wniosek osoby zgłaszającej. Zaświadczenie jest ważne do momentu wydania nowego dowodu, jednak nie dłużej niż 2 miesiące.
Osoba, która znalazła cudzy dowód osobisty, ma obowiązek niezwłocznie przekazać ten dokument organowi dowolnej gminy, Policji, innemu organowi administracji publicznej lub placówce konsularnej RP.
Dowód osobisty jest unieważniany z dniem zgłoszenia do organu dowolnej gminy lub placówki konsularnej RP utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego przez jego posiadacza lub przekazania do organu dowolnej gminy lub placówki konsularnej RP przez osobę trzecią znalezionego cudzego dowodu osobistego.
Wymagane dokumenty
Formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego – wzór formularza
Miejsce złożenia dokumentów
Dowolny urząd gminy/miasta lub najbliższa placówka konsularna RP.
Urząd Gminy Ełk ul. T. Kościuszki 28A, 19 – 300 Ełk, pokój 02 na parterze.
Opłaty
Brak opłat
Termin i sposób załatwienia sprawy
W dniu zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego.
Wydanie zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego.
Dodatkowe informacje tel. 87 619 45 02 lub 87 619 45 03
Podstawa prawna: